In groep 8 wordt de Doorstroomtoets afgenomen. Wij gebruiken deze Doorstroomtoets als controlemiddel voor het beeld dat we hebben van een kind die we 8 jaar lang intensief hebben gevolgd.
Omdat de Doorstroomtoets anders is dan de Centrale Eindtoets is het niet mogelijk om in een getal te kunnen vergelijken. Daarom kijken we naar de referentieniveaus. De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs en zorgen dat het voorgezet onderwijs goed aansluit op het basisonderwijs en daarna weer op het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universiteit). De niveaus bepalen welke stof een kind moet beheersen in welke fase van zijn schoolloopbaan.
Het basisniveau 1F is het niveau dat kinderen aan het einde van de basisschool minimaal zouden moeten beheersen. Maar het gewenste niveau ligt hoger. De overheid heeft de wens dat het grootste deel van de leerlingen aan het eind van de basisschool een hoger niveau behaalt, het streefniveau 1S. Voor taal staat 1S gelijk aan de tweede stap in het basisniveau: 2F. Bij taal op niveau 1F moet je denken aan teksten met een eenvoudige structuur en met vaak gebruikte woorden. Bij 2F zijn de teksten iets ingewikkelder. Bij rekenen wordt op niveau 1F met eenvoudige getallen gerekend. Bij 1S rekent je kind met complexere getallen en zijn er meer denkstappen nodig om een rekenopgave op te lossen.
Niet alle kinderen zullen het streefniveau halen. Voor ongeveer één derde van de kinderen is dat te hoog gegrepen. Rond groep 6 wordt meestal duidelijk naar op welk niveau je kind ongeveer afstevent. De inzet is dat je kind minimaal het basisniveau 1F haalt aan het eind van de basisschool. Ook zijn er kinderen die juist een hoger niveau halen op de basisschool.
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
Schoolweging (gem. 3 jaar) |
26,2 |
26,2 |
26,4 |
Schoolwegingscategorie |
26-27 |
26-27 |
26-27 |
Doorstroomtoets |
Centrale eindtoets (CET) |
Centrale eindtoets (CET) |
Leerling in Beeld Doorstroomtoets |
Aantal leerlingen |
26 / 26 |
17 / 17 |
12 / 12 |
Score |
540,8 |
537 |
178 |
Percentage ten minste 1F |
|||
1F Lezen |
100% |
100% |
100% |
1F Taalverzorging |
100% |
100% |
100% |
1F Rekenen |
100% |
100% |
100% |
Percentage 1S/2F |
|||
2F Lezen |
88,5% |
70,6% |
100% |
2F Taalverzorging |
80,8% |
76,5% |
83,3% |
1S Rekenen |
69,2% |
41,2% |
66,7% |
Percentage behaalde referentieniveaus (1 jaar) |
|||
1F |
100% |
100% |
100% |
1S/2F |
79,5% |
62,8% |
83,3% |
Percentage behaalde referentieniveaus (gem. 3 jaar) |
|||
1F - gem. 3 jaar |
99,6% |
100% |
100% |
1S/2F - gem. 3 jaar |
71,1% |
70,3% |
75,2% |
Voor meer informatie over onze school op de website van de onderwijsinspectie kunt u hier terecht.